Fortuna na najmłodszych

Równowartość zakupu mieszkania w Warszawie lub… 45 dwuosobowych, tygodniowych wycieczek do ciepłych krajów – tyle według najnowszych badań wynosi średni koszt wychowania jednego dziecka w Polsce. Opiekunowie w ciągu około pierwszych 20 lat życia swoich pociech, wydadzą na nie nawet pół miliona złotych. Rodzice stanowią więc grupę z ogromnym potencjałem, która musi zostać uwzględniona w budowaniu strategii rozwijających się firm.

Nietanie wychowanie

Polacy nie oszczędzają na potomstwie. Według raportu Centrum im. Adama Smitha (CAS) koszt wychowania jednego dziecka w Polsce wciąż rośnie. W ubiegłym roku był wyceniany na 190-210 tysięcy złotych, w tym zwiększył się już o ponad 20 tysięcy. Do podanej kwoty należy dodać jeszcze więcej, jeśli weźmiemy pod uwagę rodziców, którzy decydują się na utrzymywanie młodych ludzi również na studiach. Łączne wydatki mogą więc sięgać nawet pół miliona złotych, a to wciąż nie wszystko. Poza kosztami pochodzącymi z domowego budżetu, do nakładów należą jeszcze te pośrednie, takie jak czas poświęcony pociechom a nie zajęciom zarobkowym lub utracone, wynikające z decyzji o całkowitej rezygnacji z pracy na czas wychowania dziecka.

Miesięczny koszt opieki nad potomstwem nie jest stały i zmienia się w zależności od liczby dzieci w domu, ich wieku czy etapu edukacji, różni się także w relacji do zamożności oraz stylu życia. Przeciętna rodzina wydaje na dziecko od 15 do nawet 30% całego swojego budżetu. Co ciekawe, CAS podaje, mimo iż 86% ankietowanych określa powyższe koszty jako wysokie, większość z badanych wiedząc o nich wcześniej, ponownie zdecydowałaby o posiadaniu potomstwa.

Co kupujemy?

Dane z raportu przygotowanego przez Euromonitor International mówią, że na ubrania oraz zabawki dla najmłodszych wydamy w tym roku prawie 11 miliardów złotych. Ta ogromna kwota to w rzeczywistości tylko część realnych wydatków. Pozostają jeszcze finanse przeznaczane m.in. na opłacenie dodatkowych zajęć czy zakup produktów spożywczych. Co ciekawe wraz z pojawieniem się nowego członka rodziny, kwota wydawana na żywność zwiększa się średnio o 300 zł miesięcznie. Według GUS, w 2018 roku statystyczna polska rodzina przeznaczyła na jedzenie ponad 24,5% swoich dochodów – to więcej niż na koszty utrzymania mieszkania (18,3%), rekreację i kulturę (6,5%) czy odzież, na którą wydaliśmy co 20 posiadaną złotówkę.

Rodzice to bardzo aktywna grupa konsumentów silnie napędzająca sprzedaż. Chcąc wykorzystać ten ogromny potencjał firmy muszą uwzględniać jej oczekiwania, zarówno w trakcie planowania, jak i podczas realizacji swoich działań. – Fakt, że wydajemy więcej nie oznacza, że robimy to odruchowo, wręcz przeciwnie – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska. – Razem ze zwiększającym się koszykiem zakupowym rośnie też świadomość konsumencka, a co za tym idzie, wymagania klientów. Zadaniem marek, które chcą wykorzystać ten rosnący trend jest baczne obserwowanie oczekiwań. Perfetti Van Melle odpowiada na potrzeby rynku wprowadzając nowe linie i rozszerzając te już istniejące. Nie tylko podąża za trendami, ale także je dyktuje wprowadzając innowacyjne produkty, których szukają konsumenci – dodaje Tikhomiroff.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *