Reklama OOH (out of home), czyli inaczej reklama zewnętrzna, jest stosowana na zewnątrz, przy zastosowaniu odpowiednich rozwiązań, dzięki którym jest ona odpowiednio widoczna. Na czym dokładnie polega reklama OOH, jakie są jej zalety i dlaczego warto w nią zainwestować?
Czym jest reklama OOH?
Dosłownie, OOH, czyli out of home, oznacza poza domem. Tym właśnie odznacza się taki rodzaj reklamy – mianowicie można go znaleźć poza domem. Zazwyczaj można je zlokalizować przy uczęszczanych ciągach komunikacyjnych – autostradach, drogach ekspresowych, przy chodnikach lub nadmorskich deptakach. Co ważne, mianem OOH określa się również mobilne reklamy, które można znaleźć na pojazdach różnego rodzaju, w galeriach handlowych i innych obiektach użytku publicznego.
Jak działa reklama OOH?
Jako że reklama zewnętrzna jest często umieszczana przy ciągach komunikacyjnych, jej celem jest szybkie i skuteczne przekazanie informacji. Przykładowo, reklama na samochodzie jest widoczna dla potencjalnego odbiory jedynie przez krótką chwilę, co w praktyce oznacza, że ma on kilka sekund na zapoznanie się z przedstawioną treścią. Co za tym idzie, przekaz znajdujący się na reklamie OOH musi być krótki i jasny, a także zapadający w pamięć.
Zazwyczaj stosuje się dużą ilość przekazu graficznego przy jednoczesnej minimalizacji treści tekstowej. Dzięki temu reklama jest łatwa do zapamiętania i umożliwia wyszukanie większej ilości informacji w internecie. Co ważne, odbiorcy reklamy mają z nią kontakt przez krótki czas, jednak (w większości przypadków) jest on powtarzalny – gdy mówimy o kontakcie w okolicach miejsca zamieszkania. W takim przypadku reklama może również pełnić funkcję budowania świadomości marki.
Zalety reklamy OOH
Reklama tego rodzaju posiada szereg zalet, które sprawiają, że warto w nią zainwestować. Przede wszystkim cechuje ją brak nachalności. Podczas gdy wręczanie ulotki lub wręcz dzwonienie do potencjalnego klienta jest przez większość osób odbierane negatywnie – reklama mobilna lub zlokalizowana na budynku użyteczności publicznej nie powoduje tego rodzaju odczuć. Potencjalny klient może zwrócić na nią uwagę i zapoznać się z prezentowaną treścią, jednak nie musi tego robić. Ten brak przymusu oraz wyżej wspomnianej nachalności sprawia, że znacznie więcej osób korzysta z usług punktów, które reklamują się outdoorowo.
Reklama mobilna może być stosowana jako dodatkowa forma marketingu lub jej podstawa. Co ważne, dzięki rosnącej świadomości istotności tego typu reklam, charakteryzują się one wysoką jakością i zazwyczaj są tworzone tak, by nie wpływały negatywnie na wygląd otoczenia.
Rodzaje nośników reklamy zewnętrznej
Jak wspominaliśmy powyżej, reklama OOH powinna być umieszczona na nośniku, który ułatwi jej odbiór. W związku z tym można wskazać między innymi na reklamy:
- umieszczane na plakatach – zazwyczaj są umieszczane na słupach ogłoszeniowych, mogą cechować się różnym rozmiarem, zazwyczaj są odporne na warunki atmosferyczne;
- na billboardach – to reklamy wielkopowierzchniowe, które można znaleźć zazwyczaj przy trasach szybkiego ruchu;
- mobilne – w formie dość niedużych banerów, które są przewożone przez samochody;
- w formie banerów – stosunkowo duże pod względem rozmiary (ale mniejsze niż billboardy);
- tzw. car wrapping – to reklamy, które można spotkać na przykład na samochodach lub środkach komunikacji miejskiej. Car wrapping polega na nadrukowywaniu treści reklamowej bezpośrednio na pojeździe;
- citylight – to reklama podświetlana, zazwyczaj obustronna.
Powyższe wyliczenie wskazuje jedynie najczęściej spotykane rodzaje reklamy OOH, jednak nie są to jedyne nośniki.
Kiedy warto zainwestować w reklamę OOH?
Ten typ reklamy może być stosowany właściwie przy każdym rodzaju prowadzonej działalności. Z uwagi na jej nienarzucający się charakter, reklama OOH może wywoływać pozytywne emocje u wielu odbiorców. Istotnym jest jednak, aby powierzyć jej tworzenie firmie posiadającej dużą wiedzę i doświadczenie w tym zakresie: tak, by stworzona reklama oferowała świetne wrażenia wizualne i odpowiedni przekaz.
_________________________________
Artykuł powstał dzięki uprzejmości firmy Morades